-->
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kecelaruan Gender - Mak Nyah / Pondan / Bapok

Kali ini mari kita kupaskan masalah konflik gender lelaki yang menjadi ala-ala perempuan,hehe. Aku bukan pakar psikologi pun nak cakap lebih-lebih , tapi ada beberapa asas yang menjadi punca mereka (kaum adam) menjadi atau bertukar jantina ke wanita. Jom  layan kartun macam biasa lah:

Biasanya golongan ini memang agak susah nak detect, lagi-lagi yang dari Siam. Badan ramping macam kerengga, kulit halus, muka mulus..Kalah perempuan seh! Hanya suara yang mengkantoikan mereka. Hehe.

Kebiasaan mak nyah ini memang dari kecil dah lembut, sopan santun. Naluri mereka lebih ke arah perempuan. Bermain anak patung, masak-masak dan bersolek menjadi  perkara biasa.

Dari apa yang aku pernah perhatikan kebiasaan mak nyah ini salah pilih kawan (orang sekeliling) , tu yang ramai mak nyah muncul di Universiti. Siap ada persatuan mak nyah underground lagi! Pergi club mak nyah, ladies night , macam-macam lah kelab. Second point, dah jauh dari mak bapa, lagi lah tak ada siapa yang berani tegur mereka. Kalau tak teguh pendirian, memang mudah terjerumus lah dalam dunia tersendiri ini.

Tapi ada yang mencuba kembali normal, masyarakat kita pun silap, terlalu pandang negatif terhadap dorang ini. Sepatutnya golongan ini perlu diberi perhatian dan sokongan supaya mereka kembali ke pangkal jalan. Banyak diantara mereka nak berubah, tapi tulah asyik dihina dan dicaci... Mereka pun manusia biasa, sering buat kekhilafan, tapi adakah hanya kesilapan ini mereka perlu dihukum selamanya?

Tetapi banyak juga yang berjaya menjadi lelaki normal yang macho, maskulin, gagah, hero. Dalam kes nak berubah ini, aku rasa sangat susah berjaya. Susah memang susah. Tapi kalau ada sokongan padu keluarga, kawan, dan seluruh lapisan masyarakat , tiada yang mustahil. Orang yang bermasalah addict dadah pun boleh berjaya insaf, lagikan golongan ini yang hanya perlu diberi sedikit suntikan semangat , confirm boleh berubah!  


Cerita tambahan:

Dulu kat hostel sekolah, aku ada junior (lelaki lah kan).  Pada satu malam lah kan, dia telah *%#@$^ member aku punya tut.Tapi masa itu tak dapat detect siapa yang buat. Nak dipendekkan cerita, sebelum budak itu pindah sekolah, dia ada bagi surat minta maaf kat kawan aku itu , dia mengaku yang dia buat benda tak senonoh itu, banyak kali juga. 

Sejarahnya, mak bapa dia terlalu inginkan anak perempuan, sampaikan jumpa bomoh jampi serapah. Tapi yang lahir dia (anak lelaki), jadi mak bapa dia amat kecewa, sehingga pinggirkan dan dia dibagi kepada keluarga angkat. Ntah nasib dia tak baik, dia diliwat oleh pekerja keluarga angkat nya. Itu yang dia jadi hamba seks. Kesian...

Dalam hal ini, ibu bapa harus bertanggungjawab. Sepatutnya mereka bersyukur dikurniakan rezeki anak dan redha dengan ketentuan Ilahi. Bimbinglah anak itu, bukan sebaliknya. Tanggungjawab kawan-kawan juga perlu sebab mereka lah yang paling rapat dan mudah untuk memberi nasihat & teguran positif.

*Aku ada juga kawan dari golongan ini, mereka Ok sebenarnya, cuba membezakan adalah perwatakkan. Tak ada yang nak ditakuti, dihina, dicaci golongan seperti ini. Doakan mereka kembali ke asal. Aminnn.

Lelaki lembut tak sama dengan golongan mak nyah, pondan , bapok. 

8 comments:

  1. fuckin loser blog

    ReplyDelete
  2. @Anonymous

    biasalah anonymous macam ni 8-}

    ReplyDelete
  3. kt u ak pn rmi org lmbut..
    tp dorg ok je..

    ReplyDelete
  4. Teringat kisah tu kat asrama dulu. Ngeri pun ada. Siap bg surat. Harap dia berubah dan menjadi org yg berguna skrg.

    ReplyDelete
  5. @sleeping_maniac90

    dorang ok je, takde hal lah... cume banyak persepsi negatif kat dorang... tu yang dorang xnak brubah...

    ReplyDelete
  6. @ayisy

    nak salahkan dia tak boleh, doakan je dia jadi manusia baik.....

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Komen apa saja, janji anda bahagia :D
Ini adalah dofollow, rajinkan letak link sekali kalau mahu.
Terima kasih.